About
- Name: Nicolaas Meijboom
- Living: In Flevoland / The Netherlands
- Born: In the Achterhoek / The Netherlands
- Equipment: I'm using Nikon D3300 as well as Minolta x-700 and my own studio
DJI Phantom 3 Pro for aerial photographie and filming
Photoshop
Sinds 15 jaar woon ik nu in Dronten. Geboren in de Achterhoek in Gelderland en opgegroeid aan de Nederlandse en Duitse kant van de grens. Dit zorgde er voor dat ik me al vroeg met talen, culturen, vooroordelen, grenzen en contrasten bezig heb gehouden. Aangezien mijn grootvader kunstschilder en mijn achterneef hoffotograaf waren blijkt de kunst in mijn wieg gelegd, in ieder geval de belangstelling voor dit onderwerp. Toen ik, op een leeftijd van 15 jaar, van mijn vader een fototoestel kreeg, ruilde ik pennen, kwasten en potloden in tegen de fotografie. Sindsdien ben ik er mee bezig. Naast de fotografie is er in de loop der tijd ook Photoshop met de digitale mogelijkheden ervan bij gekomen en is de pure fotografie bij mij veranderd in digital Art. Inmiddels ben ik, naast docent voor Duits, ook docent voor Photoshop.
In mijn kunst laat ik me veel door muziek en taal/talen inspireren. Een bepaald woord of verkeerd gelezen tekst laat bij mij beelden in mijn gedachten ontstaan die ik vervolgens fotografisch en digitaal probeer om te zetten. Het is voor mij buitengewoon boeiend te ervaren hoe deze twee vormen van expressie en gevoelsuitingen grenzen vormen en verleggen en hoe zij op onze optische waarneming invloed hebben. In dit aspect zijn ook de titels van mijn abstracte werken gekozen. Vaak maak ik hierbij gebruik van het Esperanto, een neutrale, kunstmatige taal zonder koppeling aan een bepaalde cultuur en regio. Echter kan ook de titel van een lied, een regel uit een gedicht enz. leiden tot een kunstwerk en/of titel.
Verder hou ik me veel bezig met het fotograferen van portretten en naakten. Ook hier zijn voor mij de lijnen, vormen, grenzen, contrasten belangrijk. Regelmatig verwerk ik opnames hiervan voor meer surrealistische composities. Deze komen voort, net als de abstracte werken, uit inspiratie door taal en/of muziek. In mijn rubriek van Ars Anopheles (‘de overbodige, gevaarlijke kunst’) verzamel ik deze ideeën.
Echter zijn geen boekdelen aan interpretatie nodig om bij mijn digital art iets te zien of te voelen. Iedereen kan er naar kijken en er zijn eigen interpretaties en titels bij hebben. Juist dat schetst weer andere grenzen en zo blijft het een wereld van kunst in beweging.